در پي انتشار مقاله اي با عنوان" خانه ی لاری ها؛ جایی برای به خاک سپردنِ اسناد و میراث هایمان !" در سايت يزد فردا، روابط عمومي سازمان اسناد و كتابخانه ملي استان يزد با ارسال جوابیه ای به مطالب طرح شده پاسخ داد

 

یزدفردا :در پی انتشار مطلب " خانه ی لاری ها؛ جایی برای به خاک سپردنِ اسناد و میراث هایمان ! "دریزدفردا ، روابط عمومي سازمان اسناد و كتابخانه ملي استان يزدبا ارسال جوابیه ای به مطلب فوق واکنش نشان داد که ضمن تشکر از توجه و عنایت ویژه آن سازمان نسبت به افکار عمومی جوابیه ارسالی عینا منتشر می گردد:

مدير محترم پايگاه اطلاع رساني" يزد فردا"

سلام عليكم"با صلوات بر محمد و آل طاهرينش و با احترام، ضمن تشكر از زحماتي كه  جنابعالي و ساير نويسندگان ارجمند "يزد فردا" در زمينه اطلاع رساني و تبيين مشكلات عمومي متحمل مي شويد به پيوست جوابيه اين سازمان در خصوص  يادداشت  با عنوان" خانه ی لاری ها؛ جایی برای به خاک سپردنِ اسناد و میراثهایمان !" ارسال مي شود. باتوجه به اين كه تيتر آن يادداشت ممكن است باعث سلب اعتماد در زمينه اهداي كتب و اسناد تاريخي به اين سازمان شود خواهشمند است نسبت به انتشار اين جوابيه اقدام فرماييد.

باسپاس مجدد"هادي تيموري"مسئول روابط عمومي سازمان اسناد و كتابخانه ملي استان يزد

مدير سازمان اسناد و كتابخانه ملي استان يزد تاكنون بارها از طرق مختلف با مسئولان استاني و كشوري درجهت حل مشكل مكان استقرار اسناد ملي استان، مذاكرات و مكاتباتي داشته اند كه سوابق تمامي اين مكاتبات موجود است. البته اين همه پيگيري فقط به خاطر در خطر بودن  اسناد نيست كه اتفاقاً براي حل موقت اين مشكل با تدبير مديريت، ضمن انجام تعميراتي در بنا،  اسناد و كتاب هاي مهم به صورت امانت به تهران منتقل شده و اسناد ساير ادارات نيز پس از كارشناسي و تفكيك به عنوان امانت در همان سازمان ها نگهداري مي شود كه از جمله مي توان به اسناد مهم استانداري، فرمانداري، دادگستري و جهادكشاورزي اشاره كرد. آنچه كه بيش از اين ها باعث درخواست هاي مكرر اين مديريت از استان براي تعويض مكان بوده عدم رضايت ارباب رجوع و كارمندان مي باشد كه دوربودن خانه لاري ها از مركز شهر و قرارگرفتن در كوچه هاي باريك و ناامن به اين نارضايتي دامن زده است.

مسئله اين است كه تاسيس ساختمان اسناد ملي در همه استان ها به عهده استانداري هاست، ليكن در استان يزد تاكنون اقدامي براي اختصاص مكان مستقل يا تغيير مكان فعلي انجام نشده است.

برپايي نشست هاي يزدشناسي و ديگر اقدامات فرهنگي از جمله برگزاري كلاس هاي آموزشي براي آرشيوداران، كتابداران و بايگان هاي ادارات، مكانيزه كردن بخش هاي اسناد و كتابخانه و ارتباط با شبكه هاي كشوري، شناسايي نسخ خطي، برپايي نمايشگاه ها و...، گامي مهم در انتقال تاريخ و فرهنگ كهن اين ديار بوده و در اين دوساله به بركت همين برنامه هاي فوق العاده،  بسياري از دستاوردهاي آبا و اجداديمان احيا و به نسل جديد معرفي شده است. قطعا اگر محل استقرار سازمان در مكاني قابل دسترس و سهل الوصول بود آثار فعاليت ها و اقدامات فرهنگي اين سازمان نمودي آشكارتر داشت.

 گفتني است به همت اين سازمان، تاكنون بيش از چهارهزار متر مربع از فضاي فيزيكي ادارات استان تخليه و اسناد ضروري به اين سازمان منتقل و اسناد غيرضروري ، مجوز امحا دريافت كرده اند و نيز بيش از هشتاد كتابخانه استان شماره استاندارد بين المللي كتابخانه(شابكا) دريافت كرده اند.

به هر حال پيگيري هاي مستمر مديريت فعلي در تامين مكان مناسب جهت نگهداري و ساماندهي اسناد و نسخ قديمي استان، كاملاً مشهود بوده واگر تاكنون نتيجه اي حاصل نشده است بايد علت را در ساير مراجع مسئول جستجو كرد.

ضمنا به نظر مي رسد اطلاعات نويسنده محترم در زمينه پيگيري هاي مدير فعلي اندك و بيشتر ناظر به دوره ارتباط ايشان با مدير قبلي بوده است. از اين رو شايسته بود براي علت يابي مشكل مهم يادشده، تحقيق بيشتري صورت مي گرفت و يا دست كم قبل از نوشتن يادداشت، با مدير فعلي اسناد استان مصاحبه اي به عمل مي آمد.

اين روابط عمومي ضمن اداي سپاس به محضر همه مديران، خبرنگاران و نويسندگان محترم رسانه هاي گروهي، همواره آمادگي خود را براي انجام مصاحبه هاي اختصاصي در زمينه عملكرد سازمان متبوع اعلام كرده است.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا